Podsumowanie roku 2015

W zeszłym roku wymyśliłam podsumowanie roku w siedmiu kategoriach własnego pomysłu. I na tyle mi się spodobały, że wolę je utrzymać niż pisać o bardziej klasycznych hitach 2015. Choć na marginesie mogę wspomnieć, że książkowo wygrywa go u mnie Donna Tartt (za typ powieści „z prawdziwego zdarzenia” – grubej i szczegółowej), a serialowo „Mr Robot” (za świetny pomysł na czym budować zwroty akcji). A teraz przechodzimy do kategorii właściwych:

Dobre słowo 

Mój Dziadek miał w tym roku wypadek w Tatrach. Na szczęście nic poważnego się nie stało, potłuczenia i tyle, ale do akcji przyleciał helikopter, który zabrał go do szpitala. Co zrobił Dziadek po powrocie do domu? Napisał trzy listy dziękczynne: do naczelnika TOPR, dyrektora szpitala i lekarza, który się nim zajmował. To się nazywa skala dobrego słowa!

Inspirująca idea

Instagram jako inspirująca idea nie brzmi odkrywczo. Dla mnie jednak był znaczącą inspiracją w tym roku. Mobilizuje mnie do robienia zdjęć, uważniejszego przyglądania się światu i znajdowania w nim ciekawostek. Mam generalne założenie, żeby każdego ranka w drodze z przedszkola na pociąg (10-minutowy spacer) znaleźć coś, co nadaje się na zdjęcie. Oczywiście nie realizuję tego sumiennie, ale zamysł zostaje z tyłu głowy. Zaglądam więc na targowe stragany, zmieniam trasę, patrzę na chmury i czasem robię zdjęcia. No i jeszcze przeglądanie twórczości innych umila mi wieczorne polegiwanie na dywanie w pokoju dziecięcym.

Dokonanie z nie-mojej-branży

W zasadzie dziennikarstwo to moja branża, w każdym razie wyuczona. Niestety została porzucona wkrótce po wyuczeniu i w zasadzie powrót do niej w tym roku jest głównie zasługą projektu Miasto Archipelag. Któregoś dnia natknęłam się na podręcznik Data Journalism i wymyśliłam, że kimś takim to bym mogła być. Na przykład od dzisiaj. Tym sposobem napisałam tekst o bibliotekach w byłych miastach wojewódzkich. A potem jeszcze o kinach, a wreszcie niedawny tekst (we współpracy z Magdą Szakolanką) – o gadżetach regionalnych. Trochę więc do tej mojej-nie-mojej branży wróciłam.

Najlepszy tekst przeczytany w sieci

What to keep – The habit of decluttering your life. Pisałam już kiedyś o tym tekście, ale że nie zaczęłam tego wdrażać, to piszę jeszcze raz. Może wreszcie zacznę, albo może przyda się komuś innemu.

Dzień o którym pamiętam w co byłam ubrana i dlaczego

Nie ma takiego dnia w tym roku. Częściowo jest to dobry znak – moje prace nad capsule wardrobe trwają, więc można mniej myśleć o ubieraniu. Częściowo jest to też wynik braku jakiegoś przełomu (którego jednak bym chciała). Dużo było w tym roku czekania – takiego czekania z życiem aż coś się skończy, zmieni, wyjaśni. A przez to zapominania, że podczas czekania też jest życie.

Uroczy absurd 

W zeszłym roku był wyjazdowy, niech i w tym roku taki będzie. Tę kategorię wygrywa zatem spacerowanie po Pellestrinie w obezwładniającym upale. Rozżarzone kamienne placyki, morze błyszczące od słońca tak bardzo, że nie dało się na nie patrzeć i trzech ospale za mną człapiących współtowarzyszy. A jednak wspominam tę wąziutką wysepkę (i wypite tam zimno piwo) niezmiernie miło.

Osobistość

Bohater. Pisałam niedawno, że uwielbiam te rysunki. Moje zainteresowanie zaczęło się od tego, na którym Bohater mówi, że nie wie co robić, a odpowiedź brzmi: rób dobro. Od tamtego czasu dawał mi do myślenia jeszcze wiele razy. Polecam również wywiad z Bohaterem, który niedawno czytałam na gazeta.pl

I na koniec ilustracja okolicznościowa. Może nie ujmuje wszystkich powyższych podsumowań (np. dlatego, że Instagrama zaczęłam używać w sierpniu), ale ducha ogólnego dość dobrze (jest na przykład akcja ratownicza TOPR). Zapraszam oczywiście na mój tamtejszy profil po więcej. I miłego podsumowywanio-planowania!

instagram: podsumowanie 2015

Skomentuj

