5 fajnych ksiazek dla dzieci – Mikolajki za pasem!

Najfajniejsze w końcu listopada jest myślenie o inspiracjach prezentowych. Jest jeszcze na tyle wcześnie, że można to robić bez presji czasu i frustracji typu „znalazłam coś super, ale nie zdążą wysłać”. Podobnie jak w zeszłym roku dzielę się więc moimi znaleziskami z kategorii książki dla dzieci.

Mikołajkowe książki dla dzieci

Tak się składa, że cztery z pięciu polecanych książek miałam okazję obejrzeć na żywo na targach książki, więc stopień mojego o nich przekonania jest dużo większy, niż gdybym wnioskowała na podstawie przeglądu internetowego. Z kolei ostatnią, tę którą zapomniałam przejrzeć, napisał jeden z moich ulubionych autorów, dotąd jednak czytałam jego bardzo smutne książki dla dorosłych, jestem więc zaintrygowana. Zapraszam.

1. Oto jest Nowy Jork, Miroslav Šašek, Wydawnictwo Dwie Siostry

Pisałam już, że mamy wszystkie dotychczasowe miasta (Paryż, Rzym, Londyn) i są one zachwycające. Urocze ilustracje Miroslava Šaška są nie tylko piękne (ja mogłabym patrzyć godzinami, a dzieci też je lubią), ale również w niesamowity sposób oddają klimat miasta. Pamiętam, że jak oglądałam „Oto jest Paryż” w jakiś miesiąc po pierwszej (i jak dotąd jedynej) wizycie w tym mieście, miałam w oczach łzy nienasycenia – przeglądanie tej książki przywoływało najlepsze wspomnienia i jednocześnie pokazywało ile jeszcze można tam zobaczyć. O Nowym Jorku nie wiem nic, więc tym bardziej jestem ciekawa!

2. Muminki komiksy, Tove Jansson, Wydawnictwo Ene Due Rabe

Nie bardzo wiem jak możnaby nie lubić Muminków, wiec mam wrażenie, że książka reklamuje się sama. To dość gruby zestaw komiksowy, myślę, że może być świetnym pomysłem dla dzieci, które zaczynają samodzielnie czytać. Warto uprzedzić, że mimo kolorowej okładki wnętrze jest czarno-białe, z mojej perspektywy w niczym to nie przeszkadza – czytałabym.

3. Ilustrowany inwentarz drzew, Virginie Aladjidi, Wydawnictwo Zakamarki

Rozpoznawanie roślin jako świetna rozrywka dla dzieci zostało mi wszczepione w dzieciństwie przez Dziadka. Pokazywał mi i kuzynce obrazki roślin górskich i urządzał konkursy na zgadywanie ich nazw, do tej pory pamiętam bardzo wiele z nich. Jednak znajomość drzew, nawet tych pospolitych, nie jest już moją mocną stroną. Dlatego uważam, że wydany przez Zakamarki Inwentarz, z pięknymi ilustracjami Emmanuelle Tchoukriel to świetna pomoc do wykorzystania przy rodzinnych spacerach. W dodatku nadaje się do zastosowania i w smętnym grudniu i w środku zimy!

4. Maja i jej świat. Ciekawość, Anna Obiols, Wydawnictwo Adamada

Otwartość na inne kultury i inność w ogóle to towar zdecydowanie deficytowy, stąd włączam do mojego zestawienia książeczkę o znajomości Mai, bohaterki cyklu o różnych ważnych sprawach, z nową koleżanką z innego kontynentu. Nie miałam szansy przeczytać całości (atmosfera targów plus towarzystwo dwu-i-pół-latka nie sprzyja skupieniu) mam jednak spore nadzieje, że to ciekawa propozycja. Do mnie przemawiają również romantyczne ilustracje autorstwa Joan Subirana (choć mój mąż skwitował je „nie lubię takiego stylu”).

5. Góra Trzech Grot, Per Olov Enquist, Wydawnictwo Ene Due Rabe

Dotarliśmy do książki, o której nie wiem nic. Sprawdziłam oczywiście opis wydawcy, który mówi, że to historia zmieniającej życie wyprawy ugryzionej w pupę przez strasznego krokodyla dziewczynki, jej brata i dziadka na tytułową górę – trudno mi z niego jednak wywnioskować coś więcej. Przeczytałam dotąd prawie wszystkie dorosłe książki Enquista przetłumaczone na język polski i jestem ich wielką fanką. Jedyna moja obawa dotyczy smutku – jak na Skandynawa przystało, autor celuje w oddawaniu beznadziei sytuacji bez wyjścia. Czytając wiele lat temu  „Bibliotekę kapitana Nemo” zalewałam się łzami jak przy „Chłopcach z Placu Broni” w dzieciństwie, zastanawia mnie więc jaki ładunek emocjonalny ma jego książka dla dzieci. Osobiście przeczytałabym ją najpierw sama, ale włączam do mikołajkowego zestawienia jako intrygującą nowość.

4 responses to “5 fajnych ksiazek dla dzieci – Mikolajki za pasem!

  1. Pingback: Prezenty inaczej | [in]visible - blog o pieknie codziennosci·

Skomentuj

