Jak tu kochac design?

Dowiedziałam się, że Le Corbusier chciał nauczyć ludzkość odkładania rzeczy na swoje miejsce oraz, że są miejsca, w których każda klamka i każda płytka marmuru, powiada: „Weź ty się chłopie ogarnij. Ubierz się jak człowiek. Zachowuj się jakoś”. Jedno i drugie – i jeszcze wiele więcej wyczytałam u Marcina Wichy w „Jak przestałem kochać design”.

Chciałam przeczytać tę książkę od kilku miesięcy, zachęcona wklejanymi na Facebooku fragmentami – o tym, że design dotyczy przedmiotów o cenie powyżej 100 zł a oznaczenia w szpitalach, karty do głosowania czy PITy powstają same. Spodziewałam się krytyki otaczającego nas świata przedmiotów i projektowania graficznego, czegoś w rodzaju „Wanny z kolumnadą” Springera przeniesionej poza sferę przestrzeni publicznej. I w zasadzie ją dostałam. Zaskoczeniem było dla mnie, że to książka tak subiektywna. Nie ma w niej pracy reporterskiej – szukania w źródłach, informatorów i rozmówców. Są za to liczne prywatne obserwacje codziennej rzeczywistości, wspomnienia i refleksje. W większości ponure. Nie da się wybrać prostej urny bez okolicznościowych ozdobników, stare dobre Lego zdradziło swoich prawdziwych fanów wprowadzając serię Friends, a odpowiedzią drukarni na brak czytelnictwa w innych grupach niż 9-13 letnie dziewczynki jest zakup maszyny do brokatu.

Felietony Wichy czyta się doskonale. Są zabawne, zaskakują porównaniami i zmuszają do zastanowienia nad obserwacjami autora. Jako przykład przytoczę mój absolutnie ulubiony fragment, o planowaniu przestrzennym i tym jak powstają nowe budynki w miastach: Bezosobowe formy: zrobiono, postawiono, spierdolono… Nigdy nikogo nie złapano za czasownik. Nikt nie pokazał to ten, to ta. Genialne określenie: złapać za czasownik doskonale ilustruje frustrujące zjawisko bezradności wobec nieładu przestrzennego i przepisów określających tę sferę. Przenikliwy język dla ważnych obserwacji.

Paradoksalnie, dla mnie minusem tej formy jest to, że czyta się ją tak dobrze. Byłabym w stanie połknąć tę książkę na raz – zapominając przez to wiele wątków i spostrzeżeń, których zapominać bym nie chciała.
Przede wszystkim chciałabym zapamiętać najważniejszą myśli – że design ma być – jak to pisał w latach 70-tych Papanek – dla realnego świata. Ma się przejawiać w przyjaznym dla użytkownika otoczeniu (bez parkomatów czy automatów biletowych zaprojektowanych przez kosmitów o wzroście 140 cm), jasnych oznaczeniach, funkcjonalnych przedmiotach. I jeszcze chciałoby się, żeby niekoniecznie stanowił narzędzie segregacji: na bogatszych, bardziej obytych czy uprzywilejowanych i resztę. Najwyraźniej postulat uwzględniania realnego świata w projektowaniu nie przebił się do mainstreamu przez te czterdzieści lat, jak tu więc kochać design?

Marcin Wicha, Jak przestałem kochać design, Karakter, 2015

Skomentuj

