O bylych wojewodztwach

Magazyn Miasto Archipelag

Na fali mojego korespondowania do projektu Miasto Archipelag i 40. rocznicy utworzenia 49 województw przypomniałam sobie jak to było, kiedy owe 49 likwidowano. I Bielsko miało utracić swoją chwałę. Kończyłam wówczas podstawówkę, więc pogląd na sprawę miałam dość surrealistyczno-mozaikowy.

Nie wiem czy było mi żal, pewnie trochę.

Znacznie bardziej pamiętam jak pani od WOS (która nawiasem mówiąc kompletnie się do nauki tego przedmiotu nie nadawała, a wątpię też czy miała doń jakiekolwiek kwalifikacje) deliberowała do którego z nowych województw powinniśmy zostać przyłączeni. Dla mnie było jasne, że do Małopolski – bo urokliwy Kraków, wiadomo. Katowice kojarzyły mi się wyłącznie źle, przede wszystkim z brudnym i przerażającym dworcem, o którym wówczas nikt jeszcze nie mówił jako o perle architektury. Pani od WOS patrzyła jednak na sprawę odwrotnie – była całym sercem za Śląskiem, bo tam rzekomo były znacznie korzystniejsze przepisy dotyczące furgonetek czy ciężarówek. Z dzisiejszego punktu widzenia nie mam bladego pojęcia czy to w ogóle było możliwe, jednak absurdalność tej argumentacji – jak widać – utkwiła mi w głowie na całe lata.

Pamiętam, że potem był jeszcze bieg do Warszawy w celu przekonania „polityków”, ale już nie wiem – do nielikwidowania województwa, czy też do przyłączenia nas jednak do Małopolski…
A całkiem na końcu to były już tylko naklejki na zderzak „nie jestem Hanysem”.
Dziś za to można poczytać o byłych miastach wojewódzkich na Flipboardzie – w Magazynie Miasto Archipelag. Co serdecznie polecam!
One response to “O bylych wojewodztwach

  1. Kompleks śląski w Bielsku to chyba jedyna składowa tej ideologii podbeskidzkiej. A w istocie to Bielsko jest peryferyjnym miastem Śląska Cieszyńskiego.

Skomentuj

