Jak Tajemniczy Ogrod

To miejsce najbardziej ze wszystkich jakie widziałam kojarzy mi się z tajemniczym ogrodem. Nic nie wskazuje na to, że jest tam coś ciekawego – centrum miasta, jeden z najbardziej ruchliwych przystanków, bo oprócz autobusow miejskich zatrzymują się na nim i PKSy. Z ulicy nie widać nawet muru, a furtka w nim zasłonięta jest może nie wybujałym bluszczem, ale innym budynkiem. Wraz z jej przekroczeniem wchodzi się do innego świata. To jakby enklawa dawnego Bielska, w którym większość nazwisk brzmiała niemiecko. Teraz – te z nich które są widoczne – można odczytać na nagrobkach.

cmentarz ewangelicki w Bielsku-Białej

Zdjęcie: Wikipedia

Mur odgradza ten mały ewangelicki cmentarz z 1783 r. od zgiełku ruchliwej ulicy, budek z pieczywem i kebabem, wielkiej migoczącej reklamy i ponurej przychodni. Takie miejsce nie z tego świata, spokojnie siedzące w cichym cieniu. Chciałby się powiedzieć, że zapomniane, ale nie.

Na cmentarzu część niemieckich nazwisk jest zamalowana czarną farbą. Według tego co kilka lat temu opowiadał pastor z tamtejszej parafii, to jeszcze ślady po dewastacjach z czasów stalinowskich. Bielsko chciało szybko zapomnieć o 2/3 swoich przedwojennych mieszkańców. Na niektórych grobach ślady tych zamierzeń pozostały, są jednak i takie które spektakularnie odnowiono – jak nagrobek burmistrza Białej w latach 1855-1867 Rudolfa Seeligera. Pastor opowiadał, że krewni pochowanych, którzy wyjechali z Polski utrzymują kontakt z parafią – opłacają utrzymanie grobów, niektórzy planują powrót do Bielska na emeryturze.

Większość moich wspomnień pochodzi z dzieciństwa, kiedy odwiedzając opiekującego się cmentarzem pradziadka liczyłam ślimaki na obluszczonych drzewach, a alejki wydawały mi się bezkresne. W tamtych właśnie czasach, czyli max 25 lat temu, przed budynkiem zasłaniającym cmentarny mur, na miejscu obecnego parkingu, był ogródek z warzywami i poziomkami. Pod murem pradziadek hodował króliki. Obecny kebab jest – z tego co mówi mój tata – w pomieszczeniu po dawnej kaplicy pogrzebowej, ja pamiętam je już jako pomieszczenie gospodarcze, w którym dziadek trzymał łódkę. Niewiarygodne, że tak tam mogło kiedyś wyglądać. Dziś (na Street View) jest tak:

Bielsko ul. Piłsudskiego

Zdjęcie: Google Street View

Zachęcam każdego, kto znajdzie się w Bielsku-Białej, żeby poszedł tą ścieżką między budką z pieczywem a zaparkowanymi samochodami i skręcił w lewo za domkiem z czerwonym dachem. Tam znajdzie furtkę – jak z powieści z dzieciństwa.

A ja idę grzebać w genealogii, jakoś tak mnie przygotowanie tego wpisu nastroiło…

Ps. W serwisie Mapire można sobie też zobaczyć jak było na starej mapie, np z pierwszej połowy XIX w.:

Cmentarz ewangelicki w Białej na starej mapie

Zdjęcie: Mapire

5 responses to “Jak Tajemniczy Ogrod

  1. Cmentarz ewangelicki w Bielsku (za Książnicą Beskidzką), cmentarz żydowski w Bielsku (o którym pisał Jacek Proszyk) to też niesamowite miejsca.

  2. Ciao 🙂
    Uwielbiam takie miejsca i boleję, że zostały tak zdewastowane i zniekształcone. W BB bywam na Starówce, która jest dla mnie najbardziej toskańskim miejscem w naszym najpiękniejszym z krajów, co opisałam również i na moim blogu. W lutym br. wpadł mi w ręce świetny magazyn lifestylowy MEDIANI, w którym jest artykuł o BB ze starej, przedwojennej pocztówki. Do dzisiaj jestem nim urzeczona. Tak jak i Twoja opowieścią. Postanawiam odnaleźć to miejsce, o którym tak pięknie piszesz – tyle wspomnień, obrazów z przeszłości, tyle historii. Dziękuję Ci

    • Dziękuję za miłe słowa! Muszę poszukać tego magazynu a i o Toskanii u Ciebie chętnie coś poczytam. Jak dotąd bywałam tylko w północnych Włoszech.

      • 🙂 Cieszę się i jednocześnie jestem trochę zażenowana, bo mój ostatni wpis na stronie skończyłam teraz a przez pomyłkę opublikowałam go wczoraj i już nic nie odkręcałam, bo kiedyś wszystko mi przez takie odkręcanie uleciało w kosmos. Także jakbyś czytała ostatni wpis to był to „obszar roboczy”. Ale już jest w formie do przyjęcia. Może jeszcze będę go udoskonalać do wieczora 🙂 Pozdrawiam ciepło a nawet upalnie, ciaooo

Skomentuj

