Gdzie przystawac?

Zimą stanie na przystanku to szczególnie duże wyzwanie – człowiek przytupuje, chowa się, spaceruje, wierci, rozgląda – szuka czegoś co umiliłoby wlokące się oczekiwanie. Może dlatego zaczęłam się zastanawiać nad przyjaznością przystanków. Tym bardziej, że to temat idealnie wprost niewidzialny – czy ktoś zwraca na nie uwagę, jeśli szyba nie jest rozbita lub rozkład ukradziony?

Pierwszy raz pomyślałam, że to interesujący temat, kiedy zobaczyłam zaprojektowany przez Davida Černego przystanek w Libercu.

Przystenek Cernego, Liberec

Pasażerowie są na nim liliputami pod stołem zastawionym w dość przerażający sposób. Jest na nim między innymi głowa z wbitym nożem i mięsożerna roślina. Wszystkie te przedmioty nawiązują do historii miasta, interpretację pracy można przeczytać w Wikipedii, więc nie będę jej tutaj przytaczać. Liberecki przystanek był dla mnie olśnieniem – plastikowa budka z podświetlaną reklamą nie jest jedynym otoczeniem, w jakim mogę czekać na autobus / tramwaj. Mam jednak przekonanie, że Černy jest jedyny w swoim rodzaju, więc sądziłam, że i jego przystanek jest ewenementem i raczej należy go włożyć do przegródki „sztuka” niż „rzeczywistość”. Tym sposobem zapomniałam o temacie na długo.

Ostatnio odżył przez przypadek. Zafascynowana przeróbkami autobusów na różne inne rzeczy (domy, biblioteki, domowe, biura, rzeźby…) trafiłam na przystanek… przerobiony z autobusu. I na wiele innych fascynujących przystanków. Jeśli ktoś chciałby się nimi pozachwycać zapraszam na tablicę na Pinterest, a tutaj wklejam teaser, by to zrobić:

przystanki_1

Zachwycona tą szaloną różnorodnością (szczególnie przystankiem-biblioteką w Bogocie oraz tym, na którym przystankowicz huśtając się tworzy muzykę – w Montrealu) szukałam dalej przystankowych nowości i trafiłam na autorski projekt PKP – Innowacyjne dworce systemowe.

pkp_2

Źródło: PKP

pkp_1

Żródło: PKP

pkp_3

Żródło: PKP

 

Z komunikatu prasowego PKP wynika, że owe dworce to może pomysł bardziej długofalowy, bo stacje na których zostaną wybudowane (Strzelce Krajeńskie Wschód, Mława, Nasielsk i Ciechanów) są jego pilotażem, w dodatku dość entuzjastycznie opisywanym: „Zamiast dotychczasowych niefunkcjonalnych budynków powstaną tam zupełnie nowe dworce. Będą ekologiczne, w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w rozwiązania znacznie zmniejszające koszty eksploatacji.”

I sama nie wiem co o tym myśleć. Bo z jednej strony kusi mnie ta zielona trawka na dachu na jednej z wizualizacji i założenie, że będzie funkcjonalnie i tanio, a z drugiej przypominają mi się inne uniwersalne przystanki (o nieco mniejszej co prawda skali i dotyczące PKS a nie PKP), które zachwytu nie budzą:

przystanki pks

Źródło: Google Street Map

 

Jakkolwiek by tego dylematu nie rozstrzygnąć wniosek jest taki, że przystanki (i dworce) mogą być tematem do zauważenia i namysłu.

Co o tym myślicie Wy?

Lepiej marzyć o przystanku inspirującym czy stawiać jednak na funkcjonalną prostotę? Jaki byłby przystanek idealny?

Skomentuj

