Oto jest

Rzym, Paryż i Londyn!

Niby dla dzieci (Dwie Siostry sugerują kategorię 4+) a ja mogłabym siedzieć i patrzyć godzinami. Po prostu uwielbiam te postaci z charakterystycznymi spiczastymi nochalami, uwagę dla detali (paryska książka zaczyna się od… paryskich kotów!) i akwarelowe plamy.

oto_jest_rzym_paryż_londyn

Podoba mi się też to, że miasta prezentowane są bez patosu (podniosłego „każdy powinien to zobaczyć, znać, to perły kultury europejskiej”) i bez dłużyzn (tłumaczenia dlaczego coś jest ważne, piękne, historycznie doniosłe). Tekst jest taki jak sugeruje tytuł: wszystkie przedstawiane miejsca prezentowane są w stylu „oto jest to, a oto jest tamto”. Przykład? Z Londynu: Dziś królowa mieszka w pałacu Buckingham. Przed pałacem stoją na baczność wysokie futrzane czapki – bermyce. Mężczyźni pod czapkami to gwardziści.

Samo przeglądanie tych książek wprawie mnie w iście „nie-tu” nastrój, od razu wyobrażam sobie, że snuję się uliczkami Rzymu lub jadę czerwonym autobusem, wypatrując ciekawostek, których nie ma u nas. I nie chodzi tylko o zabytki. Šašek portretuje też tragarzy targowych czy dozorczynie z kamienic, wszystko to co stanowi o klimacie miasta.

pola_elizejskie

oto_jest_paryż

Największy sentyment mam do części paryskiej – pewnie dlatego, że sama poznanie (a właściwe liźnięcie) tego miasta mam na świeżo. I choć zilustrowany jest Paryż lat 50-tych, i to ponoć z dziecięcego punktu widzenia, mam wrażenie, że widziałam to samo! Najbardziej zachwyciło mnie, że wieża Eiffla na ilustracji w książce przecięta jest na pół – fotografowałam ją w ten sam sposób 🙂

paryż_wieża

Czy książki cieszą dzieci? Może są z rodzaju tych, które rodzice kupują sobie, udając tylko, że robią przyjemność komu innemu? Z naszej perspektywy – cieszą! Najwdzięczniejsze w odbiorze są właśnie szczególiki – Mamo, na której stronie była ta skrzynka pocztowa w latarni?

A co jest najlepsze? Najlepsze jest to, że odkryłam właśnie, że poza wydanymi w Polsce 3 tomami, istnieją jeszcze: Nowy York, San Francisco, Australia oraz „way to the moon”. Jest na co czekać! A w międzyczasie można zerknąć na stronę o autorze www.miroslavsasek.com

No i na koniec nie mogę sobie odmówić zdjęcia kultowych w naszej rodzinie rzymskich Ust Prawdy.

usta_prawdy

One response to “Oto jest

  1. Pingback: 5 fajnych ksiazek dla dzieci – Mikolajki za pasem! | [in]visible - blog o pieknie codziennosci·

Skomentuj

